# Hashtag onderzoek.
Door het gebruik van hashtags is je content beter vindbaar voor mensen die je nog niet volgen. Hashtags zijn klik-baar en mensen kunnen zoeken op hashtags en bepaalde hashtags volgen. Ze krijgen dan jouw content te zien als ze zoeken op een hashtag die jij gebruikt.
Maar om de juiste doelgroep te bereiken moet je weten welke hashtags relevant zijn voor jouw post en je doelgroep. Daarvoor kan je een hashtag onderzoek doen. Of laten doen 😅.
Bekijk accounts die zich op een vergelijkbare doelgroep richten. Welke hashtags gebruiken je concurrenten? Maar ook welke hashtags gebruikt je ideale klant? Maak een lijstje voor jezelf van de hashtags die jij daaruit relevant vind.
Je kan ook in je Instagram app via de zoek functie op tag’s klikken en er vervolgens een hashtag in typen. Je krijgt dan ook een overzicht van gerelateerde hashtags en hoeveel die hashtags gebruikt worden.
Probeer te zorgen voor een goede mix tussen je hashtags. Gebruik een aantal hashtags die je altijd laat terug komen en probeer voor iedere post echte relevante hashtags. Kijk naar de foto, welke hashtags passen bij de foto die je gebruikt hebt.
Gebruik ook niet alleen maar hashtags met een heel groot bereik. Je wordt dan snel onder gesneeuwd door alle berichten die ook die hashtag gebruiken.
Je hebt nu misschien wel een flinke lijst met hashtags. Nu kan je kijken welke je wilt gaan inzetten en welke je wilt gaan weg strepen. Je mag bij Instagram max 30 hashtags per post gebruiken. Mag, moet niet natuurlijk.
Zodra je de hashtags gebruikt is het ook een beetje proberen. Bij een zakelijk account kan je via de statistieken zien hoeveel mensen je vinden via de hashtags en aan de hand daarvan je hashtags eventueel aanpassen.
Het is aan te raden om met bijvoorbeeld een notitie app op je telefoon je hashtags op te slaan. Eventueel meerdere rijtjes. Dan kan je dat gewoon copy /pasten. Dat scheelt een hoop typen.
Het is even een werkje, maar ook ontzettend leuk om hier onderzoek naar te doen.