Het verschil tussen boekhouding en administratie
Is er een verschil tussen je boekhouding en je administratie? Jazeker! Het verschil tussen je boekhouding en je administratie is dat je boekhouding een onderdeel is van je administratie. Je boekhouding is je financiële administratie en je administratie bevat alle gegevens en documenten die te maken hebben met je bedrijf zoals bijvoorbeeld je verzekeringspolissen, contracten, urenregistratie en je salarisadministratie.
Boekhouden is dus het verwerken van je financiële zaken. Bijvoorbeeld de in- en verkoopfacturen, offertes, belastingaangiftes en je bankafschriften.
Je kunt je boekhouding bij houden in Excel, maar tegenwoordig heb je veel online boekhoudprogramma’s die je weer kunt koppelen aan bijvoorbeeld je bank en CRM systeem. Alles overzichtelijk op één plek.
Tip: voor meer overzicht maak je onderscheid tussen je privé en je zakelijke administratie door je boekhouding en zakelijke documenten apart te houden van je privé- administratie.
Wil jij je boekhouding uitbesteden? Of wil je graag over van Excel naar een online boekhoudprogramma? Neem vrijblijvend contact met mij op, dan kijken we samen wat ik voor jouw zou kunnen betekenen.